Avslutning av TUBU-prosjektet

Elevene hadde inntatt foajeen, og fylt den med fargerike og oppfinnsomme stands med de forskjellige produktene de hadde jobbet med

Bærekraftstorget markerer slutten på fem uker med tverrfaglig prosjektarbeid om bærekraftig forbruk for sju Vg1-klasser ved Ski videregående skole. Fag som har vært involvert i arbeidet er engelsk, geografi, naturfag, norsk og samfunnsfag. De nye læreplanene er varslet å legge mye større vekt på tverrfaglig fordypninsarbeid enn det som har vært vanlig i norsk skole - for å styrke dybdelæring i skolen. Skoleforskere ved NMBU bruker Ski videregående skole som et case i studiet av slikt læringsarbeid. 

Hver gruppe har studert et valgt produkt, fra råvarestadium til ferdig produkt, og til det blir kastet/gjenvunnet. Det har vært en svært lærerik og interessant prosess for deltakerne. Vi omgir oss med hundrevis av produkter hver eneste dag, og det er ikke så ofte en tenker over hvor en gjenstand kommer fra, hvor mye produksjonen av den har belastet miljøet, hvor mye transport som er involvert (da et produkt betår av svært mange individuelle deler som alle skal fraktes før de settes sammen), og hvor det blir av det når vi som forbrukere er ferdig med det. Produktene og produksjonsprosessen skulle sees i sammenheng med FNs bærekraftsmål. 

Jeg snakket med Tilde og Eline, 1IDA, som hadde satt fokus på Freia påskeegg (de som selges i en lilla eggekartong).

- Hvordan likte dere denne formen for jobbing?

Vi likte det godt. Man får et dypt innblikk i en vare, som man ikke ofte får ellers. Det kan til tider ha gått litt utover andre fag, men vi likte altså denne læringsformen godt.

Zoya, Chini, Mariam og Madelen fra 1STE hadde sett nærmere på jakke fra Cedrico.

- Hvorfor valgte dere akkurat dette produktet?

Denne jakka er ettertraktet hos mange unge. Så vi tenkte at vi skulle se på om dette var et produkt som man bør kjøpe eller ikke.

- Og hvordan likte dere denne arbeidsformen?

Vi likte denne metoden godt. Det var spennende og man ble virkelig engasjert i det man holdt på med. Vi hadde selv kontakt med designeren, og han sjekket ting for oss når vi hadde spørsmål, så vi ble absolutt tatt på alvor og opplevde det hele som veldig positivt.

Lene, Caroline, Gurlam og Benjamin fra 1STF hadde også tatt for seg et produkt som mange unge kjøper, nemlig sjokolademelk. På bordet var det en bolle med kakaobønner, og et brett med små glass med sjokolademelk.

- Hvordan kom dere fram til hvordan standen deres skulle fremstå?

Kakaobønner er naturligvis en viktig ingrediens i sjokolademelk, derfor passet det å sette frem en skål med dem. Og så fikk vi sjokolademelk og små glass fra Q-meieriene til å dele ut smaksprøver. 

 

Siste del av dagen foregikk i Auditoriet, der det var hilsener til elevene og kåring av fire priser samt at en av gruppene holdt en kort presentasjon av produktet de hadde studert (Red Bull). Juryen besto av 12 personer, bl.a. folk fra forskjellige organisasjoner, en politiker, aktivister, og representanter fra skolesektoren.

Generalsekretær i FN-sambandet, Anne-Cath da Silva holdt en hilsen til elevene.

Gruppa som hadde Sushi fra Raabiten [lokal restaurant i Ski] gjorde rede for produktet sitt, bl.a. sammensetningen av elementer i sushi-brettene.

Fagprisen gikk til Friele kaffe. Kreativitetsprisen ble vunnet av Nutella (nr.38). Handlekraftprisen gikk til Uggs, og elevenes favoritt var Red Bull (nr. 21).